Kashmir

26 juli 2014 - Srinagar, India

Wow Kashmir! Wat was het een mooie reis en zo bijzonder….

Het eerste wat opvalt is hoe anders het is dan New Delhi, het is er schoon en is allemaal geregeld en er wordt rustig gereden! Heerlijk, gelijk al een verademing:) Hoewel het zeker onderdeel van India is, zien de Kashmiri dat anders zij zien Kashmir als een apart gebied en distantiëren zich in veel opzichten van India. En het is ook heel anders, er wonen voornamelijk moslims en we hebben zo tegen het einde van de Ramadan alle gebeden vanuit de talloze moskeeën meegekregen, de mensen zien er anders uit (meer Pashtun) en ze spreken Urdu en Kashmiri.

In Srinagar hebben we genoten van het prachtige Dal Lake waar we op een houseboat logeerden. Vooral de jongens vonden deze ervaring geweldig, het knusse en overzichtelijke van de boot beviel hun heel goed en Roderick vraagt me nu elke dag wanneer we teruggaan! Heel vroeg een ochtend (4.30 op:( ) zijn we naar de floating market gegaan waar groenten en fruit vanuit Shikara's worden verhandeld, dit ging soms ook gepaard met fikse ruzie waarbij een groenteman bijna in het water belandde...

We zijn ook de Mughal tuinen Nishat en Shalimar gaan bezichtigen, vooral ik vond dit onderdeel interessant:) Hoewel de vijvers en fonteinen bij de jongens ook goed in de smaak vielen. Het zijn mooie tuinen die op de typische oud-Perzische manier zijn opgebouwd en met alle prachtige bloemen en Sycamore bomen (giga groot trouwens!) zijn ze echt de moeite waard.

Gulmarg op een hoogte van 2700m was onze volgende stop en het was indrukwekkend! Het ligt in de Pir Panjals keten van de Himalaya en het is er hoog! We zijn naar 4120m gegaan, waar de sneeuw niet smelt en van waar je vele hoge pieken van de Himalaya kunt zien. Zo hebben we de Nanga Parbat (8000m) gezien, de 10e hoogste berg van de wereld. De K2 konden we net niet zien liggen… helaas. Ook imposant is het feit dat we vlakbij de grens met Pakistan waren en we dus overal controle posten zagen en tegenkwamen.

Te paard hebben we een tocht door het bos gemaakt naar een weide die heel plots te voorschijn kwam, in the middle of nowhere! Alleen een paar nomaden hebben er zomers hun verblijf met hun paarden, waterbuffels en koeien. De tocht door het bos was spannend… geen pad, dwars door alle struiken en ook nog eens steil omhoog en omlaag langs de berg… Roderick krijgen we nooit van zijn leven meer op een paard geloof ik!

Pahalgam - the valley of shepherds is onze andere stop geweest, ook al zo mooi. Hier loopt de rivier de Lidder door dat ongelofelijk blauw/grijs water heeft dat zo recht van de gletsjer komt.

We wisten op voorhand niet dat hier de jaarlijkse Amarnath Yatra te doen was en keken er raar van op toen we tussen talloze gekke, oranje geklede, hinduistische Yatri de berg op gingen! Bij Chandanwari is op 4000m hoogte een grote grot met een stalagmiet en de deze grot is alleen in juli en augustus bereikbaar. Dit is een zeer heilige plek voor de Hindus, zo zou Shiva het geheim van het leven en de eeuwigheid aan zijn geliefde. Omdat het maar zo korte tijd van het jaar bereikbaar is is dus ieder jaar in juli een bedevaart en daar zaten we dus midden in! Helaas mochten we van de Yatri-begeleiders niet mee naar de grot.. maar ik geloof dat we dat ook niet gehaald hadden met de jongens. Daarentegen hebben we van de Paschmina geiten genoten die overal om je heen klauteren en de prachtige uitzichten van bergen, rivier en bomen!

Nu zijn we terug thuis en morgen vieren we Roderick's vijfde verjaardag, joehoe!! Maar een ding is zeker als het er rustig blijft gaan we zeker nog eens terug naar Kashmir.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lut:
    30 juli 2014
    Schitterende foto's die je verhaal illustreren, Caroline! Blij dat het meegevallen is en dat jullie wat frisse lucht en nieuwe perspectieven hebben gekregen!
  2. Astrid:
    30 juli 2014
    Wow... Wat n spannende trip hebben jullie achter de rug.. En wat n belevenis voor de boys!!! Ook super bijzonder om morgen Ro's 5th BDay te vieren.... Geef m morgen maar n hele dikke knuffel van z'n vriendinnetje incl
  3. Am:
    30 juli 2014
    Leuk om jullie belevenissen te volgen! Misschien kunnen we binnenkort eens skypen of zo? Groetjes!
  4. Urmie:
    31 juli 2014
    Wat een prachtig verhaal weer Caroline. Wat een andere wereld, echt een avontuur zeker voor de jongens!! Heb t een paar keer gelezen en ging helemaal mee naar de Hima. Leuk! heel veel liefs...
  5. Flodders:
    31 juli 2014
    Je zou niet denken, dat dat ook een deel van India is.
    Maar je zou er direkt naar toe willen.
    Heel gaaf
  6. Bie:
    3 augustus 2014
    Ik lees jouw verhalen met veel plezier, Caroline, en ben blij dat jullie de kans krijgen om wat aspecten van dat onmetelijke land te leren kennen. Wat worden de jongens al groot!
  7. Veerle:
    21 oktober 2014
    Joepie, ik ben ook ingelogd geraakt. Nu kan ik mee van jullie avonturen genieten. Caroline, bedankt voor het nogmaals doorsturen. groetjes uit het herfstige Huise